Wednesday, October 15, 2008

Mari kita kaitkan soal pergerakan tubuh dan penggunaan otak secara kerap ini dengan kewajipan yang mesti dilakukan oleh setiap orang Islam yang mukalaf dalam hidup mereka. Kewajipan yang disebutkan ialah solat lima kali sehari.Kajian ttg solat telah dilakukan oleh professor dari Amerika. Beliau bukan setakat mengkaji solat itu bahkan perintah berjemaahnya sekali. Beliau mencari sebab mengapa Islam mementingkan jemaah apabila bersolat.

Kajiannya mendapati tubuh manusia mengandungi 2 cas elektrik iaitu cas positif dan cas negative.Katanya dalam aktiviti harian seorang manusia, proses pembakaran tenaga akan berlaku. Dalam proses ini, berlaku pertukaran cas antara positif dan negative. Akibatnya ialah ketidakseimbangan cas dalam tubuh. Cas-cas ini perlu diseimbangkan kembali untuk kesegaran tubuh ke tahap normal.Kajian profesor menunjukkan solat beramai-ramai atau berjemaah itu serta jumlah rakaat yg berbeza-beza antara satu solat dengan solat yang lain akan menyeimbangkan cas berkenaan. Dalam solat berjemaah, makmum perlu meluruskan barisan, digalakkan bertemu bahu dan bersentuhan hujung jari kaki.Cas yang berlebihan, sama ada negative atau positif akan dikeluarkan dalam keadaan begini manakala yg berkurangan akan ditarik ke dalam badan.Semakin lama sentuhan ini berlaku, semakin seimbanglah cas yg dikeluarkan atau ditarik ke dalam.Beliau mengatakan apabila kita tidur, tubuh kita mengandungi cas positif dan negative hampir seimbang.

Justeru,kita hanya memerlukan sedikit lagi proses pertukaran cas agar keseimbangan penuh dapat dicapai. Sebab itulah, solat Subuh hanya 2 rakaat.Setelah sehari suntuk berkerja keras dan memerah otak, semua cas kembali tidak seimbang. Dengan solat berjemaah sebanyak 4 rakaat pada waktu Zuhur, hal ini dapat diperbetulkan. Empat rakaat bererti memberi ruang yang lebih kepada proses pertukaran cas.Situasi yang sama berlaku pada sebelah petang tatkala banyak tenaga dikeluarkan untuk menyambung kembali tugas. Sekali lagi kita kehilangan banyak cas. Dengan hukum solat Asar sebanyak 4 rakaat, tubuh kita mendapat peluang untuk mendapat cas yang diperlukan.Selalunya, pada sebelah malam kita kurang menggunakan tenaga. Antara waktu Magrib dan Isyak , masa yang ada hanya kira-kira sejam. Maka solat Maghrib dilakukan hanya 3 rakaat. Kemudian timbul persoalan di fikiran professor berkenaan tentang solat Isyak.

Mengapa ia mesti dilakukan 4 rakaat sedangkan pada waktu itu kita tidak lagi melakukan aktiviti yang memerlukan pertukaran cas yang banyak.Keistimewaan 4 rakaat pada waktu Isyak akan menstabilkan cas serta memberi tenaga untuk kita bangun malam bagi mengerjakan Qiamullail. Tanpa ragu-ragu beliau mengatakan betapa agama Islam itu sangat lengkap dan istimewa sekali. Bagi orang yang berfikir dan menggunakan otaknya, dia akan mempelajari banyak perkara. Tetapi, orang yg malas hanya menimbun bebalannya.

No comments: